MICROAMBIENTS O ESPAIS A LA NOSTRA AULA

 

Bon dia famílies!

 

Aquesta entrada va dirigida a fer un recorregut pels diferents espais que tenim a l’aula. El joc és essencial pel desenvolupament dels infants, ja que “els infants aprenen mentre juguen i, encara més important, durant el joc aprenen a APRENDRE” (O. Fred Donaldson).

A l’escola, intentem donar resposta a les necessitats dels infants provocant diferents aprenentatges a través del joc als espais d’aula o microambients.

A continuació trobeu els espais que tenim a l’aula i com els infants gaudeixen de cadascun d’ells.

 

ESPAI D’ART

Aquest espai ofereix diferents materials per fomentar l’expressió artística. En aquest espai els infants expressen els seus sentiments i emocions més profunds, a vagades sense adonar-se’n i els hi ajuda a prendre consciència de si mateixos. En aquest espai trobem colors, retoladors, pintura, plastilina, diferents retalls per tallar, punxar, enganxar...  

















ESPAI MINI-MÓN I MANDALES

 Aquest espai ha anat variant segons les estacions. Al principi estava inspirat a la tardor, després a l’hivern i ara estem muntant el de primavera. Amb el mini-món els infants creen històries expressant-se oralment i compartint-ho amb els seus companyes/es.

Els mandales els hi implica molta concentració i estructuració mental. Tenen models per imitar però són lliures per fer les creacions que desitgin.

 











ESPAI DE CONSTRUCCIONS, COTXES I ANIMALS

Aquest espai ha estat i és un dels més buscats pels infants. Fer torres, equilibris, casetes pels animals, fer una carretera o tampa pels cotxes... i molt més. Les construccions, a banda de fomentar la part creativa i imaginativa dels infants, també els hi permet formar conceptes i lleis físiques com per exemple la importància d’una bona base per sustentar una gran torre.  





























ESPAI DE LA CUINETA I LA CASETA

Aquest espai també ha estat dels més estimats pels infants. Jugar a rols i fer de chefs ha estat el joc principal. També solen fer de cambrers/es, de cuidadors/es amb els bebès... És un joc purament simbòlic en el que representen la realitat tal com la coneixen reproduint situacions viscudes, vistes, escoltades, imaginàries... En definitiva, un espai que els hi permet desenvolupar la imaginació i el llenguatge (ja que van expressant-se verbalment), entre d’altres aprenentatges, així com afrontar i representar diferents solucions a conflictes o situacions estressants de la seva realitat.   

































ESPAI D’EXPERIMENTACIÓ

L’espai d’experimentació és un dels espais on el joc es prolonga més temps, els infants poden passar-se 40 minuts o més concentrats en el seu joc. Fer transvasaments, comparant les quantitats que agafa cada recipient, mirant els materials que filtren l’arena i els que no... Aquest espai provoca que els infants estiguin fent-se preguntes, hipòtesis i donar respostes de forma continuada: fan de petits científics.











ESPAI DE MEDIATECA

L’espai de mediateca és un dels espais més tranquils que tenim a l’aula. Aquí podem mirar contes, àlbums, recrear històries amb el teatret, escoltar música, mirar fotos a l’ordinador... Aquest espai permet als infants tant estar tranquils de forma individual mirant un conte o escoltant música, com gaudir d’un espai més social que els permet compartir i comentar l’àlbum, els esdeveniments que apareixen a les fotos...



































ESPAI MOTRIU

M’atreveixo a dir que aquest espai és el preferit de tots els animals que van en cotxe. Amb poques peces saben crear jocs, fer circuits, recrear històries com el tauró que dona voltes a la barca o fer com si nadessin a la piscina.  U espai que els hi permet conèixer-se, establir-se reptes i, per suposat, desenvolupar les seves habilitats físiques, la coordinació i l’equilibri corporal.  





















ESPAI DE PUZZLES, VIDA PRÀCTICA I JOCS DE TAULA

Aquest també és un dels espais que mai està buit. Aquí fem puzles, agafem estores i fem propostes de vida pràctica i, a l’inici d’aquest trimestre hem introduït nous jocs relacionats amb lletres. En aquest espai els infants desenvolupen la seva concentració per resoldre la proposta, la coordinació òcul-manual per encaixar peces i la motricitat fina.  


 
















 


 
 
Finalment us deixo una petita mostra del joc dels espais a l'aula!

Comentaris